PROTECTIA MUNCII
  • Home
  • Servicii
  • Despre noi
  • BENEFICIARI
  • Contact
  • Important

Masuri de protectie a salariatilor contra infectarii cu COVID-19

16/3/2020

0 Comments

 
La 13.03.2020 Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică a instituit cod roșu la nivel naţional în legătură cu situaţia epidemiologică prin infecţia cu COVID-19.
Astfel angajatorii sunt obligați să aplice prevederile art. 76 lit. g) din Codul muncii „forţă majoră, confirmată în modul stabilit, ce nu impune încetarea raporturilor de muncă”.
Din păcate autoritățile competente nu au venit cu niște recomandări pentru angajatori referitor la acțiunile pe care trebuie să le întreprindă angajatorii la nivel de unitate în scopul protecției lucrătorilor împotriva infectării cu COVID-19.
În scopul protecției securității și sănătății salariaților la locul de muncă și a respectării situației pandemice de infecție cu COVID-19 Centrul de Securitate și Sănătate Ocupațională „Protecția Muncii” vine cu niște recomandări către angajatori.
Astfel se impun următoarele acțiuni:
  1. Unitățile, la care specificul activității permite, vor adopta forma de lucru de la domiciliu. Atenție această măsură va trebui realizată prin Ordin și prin modificarea Contractului individual de muncă (art. 49, alin. (1), lit. k) din Codul muncii)
Angajatorii care nu au posibilitatea să adopte forma de lucru la domiciliu vor întreprinde măsuri după cum urmează:
  1. Emiterea unui Ordin „Privind măsurile de prevenire a infectării cu COVID-19” prin care să fie creată la nivel de unitate, o comise / grup pentru gestionarea situației epidemiologice a infecției COVID-19
  2. Elaborarea Planului de protecție și prevenire a infectării cu COVID-19
  3. Elaborarea Instrucțiunii de securitate și sănătate în muncă privind protecția lucrătorilor împotriva infectării cu COVID-19
  4. Emiterea unui Ordin, la nivel de unitate, aprobare a Planului de protecție și prevenire a infectării cu COVID-19 și a Instrucțiunii de SSM privind protecția lucrătorilor împotriva infectării cu COVID-19
Ordinul „Privind măsurile de prevenire a infectării cu COVID-19” va cuprinde:
  1. Crearea Comisiei / grupului pentru gestionarea situației epidemiologice a infecției COVID-19
  2. Stabilirea atribuțiilor Comisiei
  3. Stabilirea atribuțiilor / responsabilităților în scopul prevenirii infectării salariaților cu COVID-19
  4. Stabilirea procedurii de suspendare a Contractului individual de muncă cu salariații care au obligația de a sta izolați la domiciliu (salariații care nu prezintă simptome asociate cu infecția COVID-19, revenite de peste hotarele Republicii Moldova, sau care au avut contact cu o persoană bolnavă de COVID-19) și medicul de familie nu le-a eliberat certificatul medical pentru a fi prezentat la locul de muncă
  5. Interzicerea, în perioada 10 martie – 1 aprilie 2020, în cadrul companiei, a organizării şi desfășurării manifestărilor/măsurilor/întrunirilor în masă cu participarea unui număr mai mare de 50 de persoane, cu revizuirea ulterioară a termenului menționat, în funcție de situația epidimiologică
  6. Interzicerea, în perioada 10 martie – 1 aprilie 2020, a utilizării cantinei / spațiului pentru luat masa, cu revizuirea ulterioară a termenului menționat, în funcție de situația epidemiologică. / Sau amenajarea spațiului pentru mâncare ca distanța dintre salariați să fie de cel puțin 1m cu dezinfectarea după vizita salariaților
  7. Suspendarea, în perioada 10 martie – 1 aprilie 2020 a trimiterii salariaților la examenele medicale pentru stabilirea aptitudinii în cazul expunerii la riscuri profesionale
  8. Anularea, în perioada 10 martie – 1 aprilie 2020 a deplasărilor peste hotarele Republicii Moldova
  9. Stabilirea procedurii de acțiune în cazul în care unui salariat i se face rău la locul de muncă și există motive de suspectare a contactului cu COVID-19 (a călătorit în afara țării sau a contactat bolnavi de COVID-19
  10. Stabilirea procedurii în cazul vizitelor persoanelor străine în cadrul companiei
Pentru instruirea salariaților în vederea protecției lucrătorilor împotriva infectării cu COVID-19 se vor elabora Instrucțiuni de securitate și sănătate în muncă privind protecției lucrătorilor împotriva infectării cu COVID-19
  • Instrucțiunile respective vor fi aprobate de angajator prin Ordin
  • Instrucțiunile respective vor fi înregistrate în Registrul de înregistrare a instrucțiunilor de securitate și sănătate în muncă
  • Rezultatul instruirii cu respectivele instrucțiuni va fi consemnat în Fișele individuale de instruire în domeniul SSM
În vederea bunei organizări și stabilire a măsurilor se recomandă elaborarea unui Plan de măsuri care să includă măsurile tehnice, organizatorice sau igienico-sanitare cu scop de prevenire a infecției cu COVID-19
Actele elaborate, Planul de protecție și prevenire și Instrucțiunea de SSM privind protecția lucrătorilor împotriva infectării cu COVID-19 trebuie aprobate prin Ordin intern la nivel de unitate.
Link-uri utile:
  1. Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale
  2. Agenția Națională pentru Sănătate Publică
  3. Organizația Mondială a Sănătății
  4. Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă
În scopul unei bune informări a salariaților se recomandă să folosiți placate informative, spoturi video, audio și alte resurse de care dispune compania:
0 Comments



Leave a Reply.

    Author

    Iurie Crăciuneac,
    Director Centrul de Securitate și Sănătate ocupațională „Protecția Muncii”
    Viceministru al Muncii, Protecției Sociale și Familiei (Guvernul Streleț)
    Șef al Inspecției Teritoriale de Muncă Cahul (2009-2015)

    Archives

    March 2020

    Categories

    All

    RSS Feed

Picture
 Copyright 2019 Protecția muncii
  • Home
  • Servicii
  • Despre noi
  • BENEFICIARI
  • Contact
  • Important